(Αναδημοσίευση από το διαδίκτυο)

 Επιμέλεια συνέντευξης για το ΣημειΩματάριο:

 Άννα Ρω

.

Η Χρύσα Στρίκου γεννήθηκε το 1984. Σπούδασε Ψυχολογία στο Πάντειο Πανεπιστήμιο και έκανε μεταπτυχιακό στη Δημόσια Υγεία στο ΕΚΠΑ.

 “Οι Κόσμοι μέσα σε κόσμο” είναι η πρώτη της ποιητική συλλογή και κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Ιωλκός. Η συλλογή αποτελεί ένα ταξίδι από το συλλογικό στο ατομικό, από το μικροκοινωνικό στο μακροκοινωνικό, από το συνειδητό στο ασυνείδητο, από την απώλεια στην κάθαρση, από τη γνώση στην αυτογνωσία. Κόσμοι μέσα σε κόσμο ή αλλιώς απόπειρα κατανόησης των τρόπων που βρίσκουμε για να υπάρχουμε.

ΣΤΡΙΚΟΥ ΧΡΥΣΑ
 

 

Τα σχοινιά

που έβγαλαν τα χέρια σου

για να με πνίξουν

σε κράτησαν στη ζωή.

DE MALO, BONUM,  Συλλογή: Οι Κόσμοι μέσα σε κόσμο

.

Αν τα βασικότερα χαρακτηριστικά σας ταυτίζονταν με σημεία στίξης θα ήταν;

Το ερωτηματικό. Ο ποιητής δε δίνει απαντήσεις αλλά θέτει ερωτήματα, τροφή για σκέψη. Μέσω αυτών ο αναγνώστης κινητοποιείται, έτσι ώστε να δώσει τις δικές του απαντήσεις.

Η ανυπέρβλητη δύναμη του λόγου βασίζεται;

Στην ανάγκη έκφρασης βαθύτερων σκέψεων και συναισθημάτων και την εξωτερίκευση αυτών, προκειμένου να τα συνειδητοποιήσουμε, να τα αποδεχτούμε και αν επιθυμούμε να τα αλλάξουμε. Η βαθιά γνώση του εαυτού οδηγεί στην αποδοχή του και κατά συνέπεια στην καλύτερη επικοινωνία με τους άλλους.

Τα πιο δυνατά έργα στο αναγνωστικό σας καταθετήριο;

Τα ποιήματα του Τάσου Λειβαδίτη, του Νίκου Καρούζου, του Αργύρη Χιόνη και του Χρίστου Λάσκαρη.

Ο δρόμος της συγγραφής χαρτογραφεί τον δρόμο προς την αυτογνωσία;

Αναμφίβολα ναι. Η συγγραφή αποτελεί μια εσωτερική διεργασία πολύ βαθιά και είναι εφ΄ όρου ζωής. Κάθε φορά ανακαλύπτεις καινούριους τρόπους να πεις κάτι κι αυτό σου διδάσκει πράγματα για τον ίδιο σου τον εαυτό. Όπως είχε χαρακτηριστικά γράψει και ο Ράινερ Μαρία Ρίλκε ¨Το μόνο ταξίδι είναι αυτό μέσα μας¨.

Είναι ο συγγραφέας θεράπων των λέξεων;

Ο συγγραφέας είναι θεράπων των λέξεων και οι λέξεις έχουν θεραπευτική αξία τόσο για το συγγραφέα όσο και για τον αναγνώστη.

Η πρώτη φορά απέναντι στη λευκή σελίδα;

Είναι δύσκολο να το θυμηθώ επειδή ήμουν παιδί. Στην αρχή έγραφα σε μορφή προσωπικού ημερολογίου και αργότερα στην εφηβεία ξεκίνησα να γράφω στίχους, ποιήματα. Αυτό που θυμάμαι ήταν το πρώτο βιβλίο ποίησης που αγόρασα στα 15 και το οποίο με καθόρισε και ήταν τα ποιήματα του Κ. Καρυωτάκη.

Πρόσφατο έργο σας;

Η ποιητική συλλογή ¨Κόσμοι μέσα σε κόσμο¨ που εκδόθηκε το Νοέμβριο του 2022 από τις εκδόσεις Ιωλκός.

Στρίκου Χρύσα

https://simiomatario.gr/wp-content/uploads/2023/04/%CE%9A%CF%8C%CF%83%CE%BC%CE%BF%CE%B9-%CE%BC%CE%AD%CF%83%CE%B1-%CF%83%CE%B5-%CE%BA%CF%8C%CF%83%CE%BC%CE%BF-701x1024.jpg" width="701" height="1024" />

Το εφαλτήριο για τη δημιουργία του;

H ανάγκη εξωτερίκευσης των σκέψεών μου σε μια προσπάθεια επικοινωνίας με όσους αγαπούν την ποίηση.

Το κέντρο βάρος του;

Το κέντρο βάρους του είναι ο άνθρωπος, που παρά τις ρωγμές του και τις πτώσεις του, καταφέρνει να ορθοποδήσει και να εξελιχθεί, μέσω της αστείρευτης αγάπης του για τη ζωή και τη γνώση.

Αγάπησα την ανθρωπιά και όχι τους ανθρώπους./Ζήλεψα τις πέτρες. -μένουν ανεπηρέαστες στις αλλαγές. Φοβήθηκα τα ανθρώπινα γεράκια, τα άλλα σε τρώνε, αφού ψοφήσεις. Έκανα κάποια ακατάλληλα ταξίδια, όχι από εγωκεντρισμό, αλλά για να στεριώσω την ίδια μου την ύπαρξη κι αυτή κάποιων άλλων. Μπέρδεψα τη γνώμη μου με αυτή των άλλων. Ψαλίδισα την επιθυμία μου στα όριά τους. Εγώ, η παρείσακτη του κόσμου σας χαιρετώ. Η ζωή είναι για να τη ζεις όχι για να την ονειρεύεσαι.

ΑΥΤΟΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ II, Συλλογή: Οι Κόσμοι μέσα σε κόσμο

Ως πρώτος αναγνώστης του βιβλίου σας θα λέγατε γι` αυτό ότι;

Ότι αποτελεί μια προσπάθεια κατανόησης της ανθρώπινης ύπαρξης, μέσω των προσωπικών μου βιωμάτων αλλά και ως θεραπεύτρια από την επαφή μου με άλλους ανθρώπους.

Ο συγγραφέας ή ο ήρωας κατέχει την πρώτη θέση στη συνείδηση του αναγνώστη;

Ο ήρωας. Για την ακρίβεια, συχνά ο ήρωας λειτουργεί ως καθρέφτης, όπου ο αναγνώστης αντανακλά κομμάτια του εαυτού του. Σε ορισμένες περιπτώσεις ταυτίζεται μαζί του και μειώνεται η μοναξιά του, αφού βλέπει σ΄ αυτόν χαρακτηριστικά του ίδιου του του εαυτού. Ανακουφίζεται καθώς βλέπει ότι δεν είναι μόνος του.

Μυθοπλασία & Πραγματικότητα είναι αντίρροπες δυνάμεις;

Η μυθοπλασία συμπληρώνει την πραγματικότητα και το αντίθετο. Δεν αποτελούν αλληλοαποκλειόμενα στοιχεία, αλλά λειτουργώντας συνδυαστικά προσφέρουν ένα άρτιο αισθητικά αποτέλεσμα.

Νιώθω πως αυτός ο κόσμος δεν μπορεί να `ναι το σπίτι μας.1 Πού κατοικεί το όραμά σας;

Αισθάνομαι ότι έχουμε χάσει την αυθεντικότητά μας λόγω της σκληρής καθημερινότητας και των αυξημένων ρυθμών ζωής, που δε μας επιτρέπουν να κατανοήσουμε τον εαυτό μας, τι πραγματικά θέλουμε, ποιες είναι οι ανάγκες μας. Το όραμά μου κατοικεί στην εξερεύνηση του εαυτού, έτσι ώστε μέσω της αυτογνωσίας να καταφέρουμε να έρθουμε πιο κοντά με τους γύρω μας. Κατανοώντας καλύτερα ο ένας τον άλλον, θα είμασταν πιο ενσυναισθητικοί και λιγότερο επικριτικοί. Θα ζούσαμε πιο ελεύθερα.

Αντί βιβλίου τι;

Μια θεατρική παράσταση ή μια συναυλία.

Ένας τίτλος – στίχος ως δείκτης του μέλλοντος;

Ένας στίχος του Μιχάλη Κατσαρού από το ποίημα ¨Θα σας περιμένω¨.

Μην αμελήσετε. Πάρτε μαζί σας νερό. Το μέλλον μας θα έχει πολλή ξηρασία.

 

Κι ένας αγαπημένος;

Να γυρίζεις-αυτό είναι το θαύμα-
με κουρελιασμένα μάτια
με φλογωμένους κροτάφους
απ΄ την πτώση
να γυρίζεις
στην καλή πλευρά σου.

Ν. Καρούζος

.

(ΧΙΜ)


Εικόνες από το χωριό

 

Newsflash - Ξέρετε ότι...

Το Δημοτικό Σχολείο άρχισε να χτίζεται τον Αύγουστο του 1936. Επειδή τότε δεν πήγαινε αυτοκίνητο στου Σέρβου, τα τσιμέντα τα κουβάλησαν με μουλάρια από τα Λαγκάδια. Τις σιδερόβεργες όμως για την πλάκα, λόγω του μήκους τους και της φύσης του μονοπατιού δεν μπορούσαν να τις φορτώσουν στα ζώα και γι' αυτό τις κουβάλησαν οι Σερβαίοι στον ώμο από τα Λαγκάδια. Οι εργασίες σταμάτησαν λόγω του πολέμου και συνεχίστηκαν μετά το 1949. Οι αίθουσες του σχολείου άνοιξαν για τους μαθητές το 1954.