Στις 19 Σεπτέμβρη 2009 πραγματοποιήθηκε άλλη μια πετυχημένη εξόρμηση του Ορειβατικού Φυσιολατρικού Ομίλου «Η ΓΚΟΥΡΑ» στο Φαράγγι της Γκούρας Γορτυνίας, στο Δήμο Ηραίας. Η διαδρομή που είχε οριστεί ήταν από το γεφύρι Λυσσαρέας, ανάμεσα στα χωριά Λυσσαρέα-Κοκκινοράχη, μέχρι την περιοχή «Ούρα» κάτω από τα αμπέλια της Κοκκινοράχης. Γύρω στις 9.30 π.μ. ολοκληρώθηκε η συγκέντρωση των πεζοπόρων με καλή διάθεση, χαμόγελα και ανυπομονησία για το ξεκίνημα. Ο καιρός, υπέροχος σύμμαχος στη πεζοπορία μας, ήταν θαυμάσιος. Μας χάρισε καθαρή ατμόσφαιρα, λαμπρό ήλιο, καταγάλανο ουρανό και πολλή δροσιά. Τα πρωτοβρόχια του Σεπτέμβρη έκαναν ένα μικρό διάλλειμα. Βγάλαμε τις απαραίτητες αναμνηστικές φωτογραφίες πάνω στο γεφύρι και ξεκινήσαμε.Ekkdromeis_19-9-09

Παρόντες από το Δ.Σ. ήταν η Αντιπρόεδρος του Ομίλου Ελένη Θανοπούλου & Δημ. Σύμβουλος του Δήμου Ηραίας, η Γραμματέας Μαρίνα Διαμαντοπούλου-Τρουπή και το μέλος Θανάσης Παπαθεοδώρου, που είναι και Πρόεδρος του Συλλόγου Αετορραχιτών. Επίσης ο πρόεδρος του τοπικού συμβουλίου  Κοκκινοράχης Χρήστος Νικολόπουλος, ο πρόεδρος του τοπικού συμβουλίου Αετορράχης Φίλιππος Χαντζής, ο Γραμματέας του Συνδέσμου Σερβαίων Νίκος Τρουπής και από το σύλλογο Κακουραίικων ο Δημήτρης Δαβιλάς  και  Γιώργος Κανελόπουλος. Ακόμα ο φίλος και Δημ. Σύμβουλος του Δήμου Πειραιά  Νίκος Μπαχαβλιάς. Οι πεζοπόροι (27 άτομα) ήταν από τα χωριά Κοκκινοράχη, Αετορράχη, Σέρβου, Παλούμπα, Κακουραίικα καθώς από τη  Καλαμάτα και τον Πειραιά.

Μας καλωσόρισε ο Πρόεδρος του Συλλόγου Κοκκινοραχιτών Γεώργιος Διαμαντόπουλος και είπε ότι το φαράγγι είναι πολύ ωραίο, συγχρόνως όμως δύσκολο και θα το περπατήσουμε όλοι μαζί με προσοχή, χωρίς βιασύνη, για να το απολαύσουμε. Η κυρία Θανοπούλου μίλησε στους πεζοπόρους, τους ευχαρίστησε για τη συμμετοχή, παρά τις δυσκολίες που προέκυψαν από την αστάθεια του καιρού και τις επικείμενες εκλογές και μετέφερε τις ευχές του προέδρου του Ομίλου Ευθύμιου Αποστολόπουλου, που δεν μπόρεσε να παραβρεθεί.

Η πεζοπορία ξεκίνησε. Από τα πρώτα μέτρα της διαδρομής απολαύσαμε την ομορφιά της Γκούρας. Βαδίζοντας μέσα στη κοίτη, σ' ένα ομαλό τμήμα με λίγο νερό και χωρίς δυσκολίες, δεν άργησαν ν' ακουστούν επιφωνήματα χαράς για το υπέροχο τοπίο που αντικρίζαμε. Μυρωδιές απλώνονταν παντού από τα αρωματικά χόρτα που αναδεύονταν στο πέρασμα μας.  Κυριαρχούσε η ρίγανη και το φρουσκούνι. Οι συχνές βροχές του φετινού Αυγούστου και Σεπτέμβρη έκαναν την βλάστηση να οργιάζει. Μικρά πλατάνια και σημύδες ξεπρόβαλλαν παντού, τα δε τρυφερά ραδίκια  του βουνού τραβούσαν την προσοχή όλων. Ανάμεσα σε όλα αυτά ξεχώριζε το ψαθί που το συζητήσαμε αρκετά. Κάποιοι το είπαν ξύλιθρο  και κάποιοι  κινέριο. Ήταν το υλικό που χρησιμοποιούσαν  οι σαγματοποιοί (σαμαράδες) για το γέμισμα του εσωτερικού των σαμαριών των ζώων.

Αφού απολαύσαμε το εύκολο κομμάτι της Γκούρας, περίπου 700 μέτρων, φτάσαμε στο κυρίως φαράγγι με τις πολλές δυσκολίες. Στη περιοχή «Πλατανάκια» παρακάμψαμε τη κοίτη περπατώντας σε παρόχθιο μονοπάτι και λίγα μέτρα μετά ξαναμπήκαμε. Το τοπίο άλλαξε εντελώς. Faraggi_perioxi_KokkinoraxiΤεράστιοι βράχοι υψώνονταν δεξιά και αριστερά σχηματίζοντας είσοδο για το φαράγγι. Μικρές λίμνες νερού διαδέχονταν η μία την άλλη. Έπρεπε να κάνουμε απότομα κατεβάσματα από τα ριζιμιά  βράχια και να περνάμε ανάμεσά τους  βοηθώντας ο ένας τον άλλο. Οι φωνές μας αντηχούσαν στο φαράγγι. Ήμασταν κατενθουσιασμένοι από το μεγαλείο και την ομορφιά της φύσης που απλωνόταν γύρω μας. Οι ακτίνες του ήλιου έκαναν παιχνιδίσματα με τα κλωνάρια των δένδρων ανάμεσα στα στενά περάσματα. Σηκώναμε το βλέμμα ψηλά και βλέπαμε μια στενή λωρίδα ουρανού στολισμένη με τρυφερά κλωνάρια πλατάνου, ιτιάς , μέλεου, βάγιας, γλαντζινιάς ,σφενταμιού, πουρναριού και κισσού.
Το βλέμμα δεν χόρταινε κοιτώντας γύρω-γύρω  τους χορταριασμένους βράχους, την καταπράσινη φτέρη και τα μανιτάρια που ξεπρόβαλλαν παντού. Τις εντυπώσεις όμως έκλεψαν τα υπέροχα λουλούδια που είχαν φυτρώσει στις όχθες της Γκούρας. Αμέτρητα ζωηρά κυκλάμινα ξεπηδούσαν μέσα από το καταπράσινο έδαφος και τις σχισμές των βράχων. Ωραιότατοι κρόκοι κίτρινου και μωβ χρώματος σε τραβούσαν να τους φωτογραφίσεις.

Ο καλλιτέχνης "Φύση" είχε κάνει θαύματα και φοβερά αριστουργήματα. Οι περίεργοι σχηματισμοί βράχων, τα συμπλέγματα ριζών και κορμών δέντρων που συναντήσαμε, τυχαία σχηματίστηκαν από την κατεβασιά της Γκούρας χωρίς κανείς να τους σχεδιάσει παρά μόνο η μητέρα Φύση.
Στη μέση της διαδρομής η κοίτη για λίγα μέτρα γίνεται πιο ομαλή. Κάποιος είπε ότι φτάσαμε στη παραλία. Ισιώσαμε λίγο. Σε λίγο όμως μπήκαμε ξανά στο ίδιο σκηνικό.
Αυτές οι εναλλαγές του τοπίου το κάνουν ακόμα πιο ελκυστικό ώσπου φτάσαμε στο δύσκολο σημείο που έπρεπε να βγούμε από τη κοίτη και να ακολουθήσουμε το μονοπάτι για την έξοδο. Κάναμε ένα διάλλειμα για ξεκούραση, ξηρούς καρπούς και  νερό. Μια μικρή ομάδα περπάτησε λίγο ακόμα, είδε ένα καταρράκτη περίπου 8 μέτρων και γύρισε πίσω γιατί το σημείο εκείνο είναι μη προσπελάσιμο.
Συζητούσαμε για το πόσο ωφελούμαστε απ' αυτή τη πεζοπορία και από κάθε πεζοπορία. Ξεχάσαμε για λίγο τα προβλήματα και αναζωογονήθηκε το σώμα και το πνεύμα μας.

Μετά το διάλλειμα άρχισε η ανηφορική διάβαση του μονοπατιού μέσα από μικρό δασάκι με μεγάλη ποικιλία δέντρων που βγάζει στη περιοχή «Ούρα» κάτω από το χωριό Κοκκινοράχη.
Αξίζει να σημειώσουμε ότι το παλιό μονοπάτι εξόδου είχε καθαρίσει τον Αύγουστο η εθελοντική ομάδα που οργάνωσε ο σύλλογος Κοκκινοραχιτών με τη βοήθεια ενός εργάτη από το Δήμο Ηραίας. Επίσης έκανε και τις βασικές εργασίες πρόσβασης μέσα  στο φαράγγι δηλαδή καθάρισμα κλαδιών, κατασκευή σκαλοπατιών στα απότομα κατεβάσματα, τοποθέτηση πετρών στις άκρες των λιμνών για περάσματα και σηματοδότηση της  διαδρομής με σπρέι.
Η συνολική διαδρομή που κάναμε ήταν περίπου 1750-1800 μέτρα.

Αφού συγκεντρωθήκαμε, προτιμήσαμε να  συνεχίσουμε τη διαδρομή με τα πόδια για το χωριό Κοκκινορράχη παρόλο που υπάρχει ένας βασικός αγροτικός δρόμος.
Περάσαμε στην άκρη των αμπελιών που ευτυχώς κάποια καλλιεργούνται και περιποιούνται ακόμα από τους ιδιοκτήτες τους και όντας Σεπτέμβρης, δηλαδή Τρυγητής, εμείς τα «τρυγήσαμε» με την άδεια των ιδιοκτητών που ήταν παρόντες.
 Γευτήκαμε γλυκά σταφύλια, ζουμερά αχλάδια και ....νόστιμα βατόμουρα.
Η υπέροχη Φύση  μας πρόσφερε  απλόχερα τα αγαθά της.
Πήραμε δυνάμεις και συνεχίσαμε με προορισμό το Πολιτιστικό κέντρο του Συλλόγου Κοκκινοραχιτών. Ο Πρόεδρος του Περιβαλλοντικού Κέντρου Λυσσαρέας  Βασίλης  Χαλικιάς μας επισκέφτηκε και μας πρόσφερε καπελάκια  για τις πεζοπορίες μας. Τον ευχαριστούμε πολύ.

Κατόπιν καθίσαμε σε γεύμα που ήταν προσφορά του συλλόγου Κοκκινοραχιτών και κατοίκων του χωριού. Η παρέα μας μεγάλωσε. Στο τραπέζι προστέθηκαν και μόνιμοι κάτοικοι του χωριού που δεν μπόρεσαν να περπατήσουν αλλά θέλησαν να μας δείξουν τη συμπαράσταση τους στη προσπάθεια που κάνουμε.
Απολαύσαμε σπιτικές δίπλες, γίδα βραστή με δυόσμο, χωριάτικο ψωμί σε παραδοσιακό φούρνο, ντόπιο τυρί και κρασί.
Μιλήσαμε για το φαράγγι και πως μπορεί να προχωρήσει η αξιοποίηση του. Ο Πρόεδρος του Συλλόγου Κοκκινοραχιτών  Γιώργος Διαμαντόπουλος είπε πως ο σύλλογος στηρίζει την προσπάθεια του Ομίλου για ανάδειξη του φαραγγιού με τη συμμετοχή του, την εθελοντική εργασία στο φαράγγι για την καλύτερη πρόσβαση  και πρόσθεσε ότι η επιλογή του γεύματος φιλοξενίας  έγινε με σκοπό την στήριξη των τοπικών παραδοσιακών γεύσεων.

Ο πρόεδρος του τοπικού συμβουλίου Κοκκινοράχης Χρήστος Νικολόπουλος μας καλωσόρισε και μας ευχήθηκε καλή συνέχεια. Τον ευχαριστούμε για όλη τη βοήθεια που μας προσέφερε αφού είχε αναλάβει την εξωτερική επίβλεψη του φαραγγιού για όσο χρονικό διάστημα κράτησε η πεζοπορία.
Ο πρόεδρος του τοπικού συμβουλίου της Αετορράχης Φίλιππος Χαντζής τόνισε την ανάγκη να στηρίξουμε όλοι την προσπάθεια για ανάδειξη της Γκούρας και  σε συνδυασμό μ' αυτό να προσπαθήσουμε να πετύχουμε τη βελτίωση του δρόμου Σέρβου -Κοκκινοράχη -Αετορράχη.
Ο Θανάσης Παπαθεοδώρου είπε ότι έμεινε ενθουσιασμένος με τη διαδρομή και θα πρέπει να συνεχίσουμε την προσπάθεια ανάδειξης του φαραγγιού με την ίδια ένταση. Ακόμα πρότεινε να οργανώσουμε εκδηλώσεις π.χ. στο Δέλτα  της Γκούρας  με το ποταμό Τουθόα.
 Η Αντιπρόεδρος του Ομίλου Ελένη Θανοπούλου είπε ότι είναι ευχαριστημένη από την σημερινή εξόρμηση παρά τις δυσκολίες και ότι θα πρέπει το θέμα του δρόμου να το δουν διαδημοτικά οι δύο Δήμοι (Ηραίας & Τροπαίων) για να βρεθεί λύση. Πρόσθεσε ότι ο Όμιλος θα συνεχίσει τη δράση του και θα επεκτείνει τις δραστηριότητες του (εκδρομή, επίσκεψη στο μουσείο της  Ακρόπολης κλπ).

Ο Δημήτρης Δαβιλάς από Κακουραίικα  πρότεινε να συνεργαστούμε για κάποια εξόρμηση μέσα στο επόμενο δίμηνο στην ευρύτερη περιοχή της Ηραίας σε συνδυασμό με άλλες εκδηλώσεις  που θα συζητήσουμε τις  λεπτομέρειες  τις επόμενες μέρες.
Οι μακρινοί μας επισκέπτες έφυγαν μετά την ολοκλήρωση του γεύματος, με πολύ καλές εντυπώσεις. Οι γείτονες, φίλοι και συνοδοιπόροι  έμειναν πολύ ικανοποιημένοι, ευχαριστημένοι και γεμάτοι ενέργεια για την επόμενη πεζοπορία.
Παραθέτουμε ενδεικτικά μερικές εντυπώσεις των πεζοπόρων, όπως τις διατύπωσαν στο ημερολόγιο του Ομίλου:
«Τα φαράγγι της Γκούρας που επισκεφτήκαμε εγώ και η σύζυγος μου είναι θαυμάσιο (η φύση σ' όλο της το μεγαλείο). Ευχαριστούμε τον Όμιλο για τη θαυμάσια διαδρομή μέσα στο φαράγγι και για την ωραία φιλοξενία με παραδοσιακά φαγητά. Ευχαριστούμε για όλα.»
 Μανεσιώτης Γεώργιος & Χασή Ευθυμία
«Έρχομαι για δεύτερη φορά στο φαράγγι της Γκούρας. Τη πρώτη φορά έμεινα απλά ικανοποιημένος με τη διαδρομή. Σήμερα όμως έμεινα έκπληκτος με την ομορφιά και τη μαγεία της φύσης στο κομμάτι του φαραγγιού που διανύσαμε. Είμαι άνθρωπος των extreme καταστάσεων και θα παρότρυνα όλους όσους αγαπούν τη φύση να επισκέπτονται αυτό το φαράγγι και περισσότερο τους νέους γιατί τα περισσότερα κομμάτια του φαραγγιού θέλουν ψυχή και τόλμη.»
 Κανελλόπουλος Γεώργιος
«Ειλικρινά συγχαίρω τον Όμιλο για τη προσπάθεια που κάνει προκειμένου να αναδειχτεί το όμορφο φαράγγι της Γκούρας και δηλώνω ότι θα είμαι πάντα στο πλευρό του. Ευχαριστούμε το σύλλογο Κοκκινοραχιτών για τη φιλοξενία.»
Χαντζής Φίλιππος.
«Είναι πολύ ωραίο αυτό που κάνετε για το τόπο σας. Πολύ καλή προσπάθεια. Να τη συνεχίσετε. Σας ανταμείβει η ίδια η προσπάθεια και η επιτυχία της.»
Μπαχαβλιάς Νίκος.
Ένας μόνιμος κάτοικος του χωριού είπε:
"Να συνεχίσετε να κάνετε τέτοιες εκδρομές για να βλέπουμε και εμείς κόσμο και να σπάει η μοναξιά μας. Να γίνετε ένα «φράτσιαλο» στο χωριό μας".
 Πιστεύουμε, ως Όμιλος, πως αυτό που είπε ο μόνιμος κάτοικος τα λέει όλα.

Η γραμματέας του Ομίλου, Μαρίνα Διαμαντοπούλου-Τρουπή
22/9/09
                                                            *****
Η Αντιπρόεδρος του Ομίλου Ελένη Θανοπούλου-Χριστοπούλου απευθύνεται στα μέλη και φίλους του Ομίλου:
"Προς όλους εσάς, μέλη και φίλους του Ομίλου που περπατήσαμε και εξερευνήσαμε στις πέντε εξορμήσεις το φαράγγι και πολύ περισσότερο στη σημερινή εξόρμηση. Θέλω να σας ευχαριστήσω πολύ από τα βάθη της ψυχής μου διότι μου δόθηκε η ευκαιρία να περπατήσω το μοναδικής για μένα ομορφιάς φαράγγι όπως το φανταζόμουν και το ονειρευόμουν από παιδί, να συμμετέχω σε ομάδα, να μοιραστώ  συναισθήματα χαράς, αλληλεγγύης και πειθαρχίας.
Επίσης να γνωρίσω από κοντά όλους εσάς,  να μάθουμε τα μυστικά που κρύβει το όμορφο αυτό φαράγγι και πάνω απ' όλα έμαθα από εσάς τους νέους πως μπορείς να μείνεις για πάντα παιδί".

Εικόνες από το χωριό

Newsflash - Ξέρετε ότι...

Το Δημοτικό Σχολείο άρχισε να χτίζεται τον Αύγουστο του 1936. Επειδή τότε δεν πήγαινε αυτοκίνητο στου Σέρβου, τα τσιμέντα τα κουβάλησαν με μουλάρια από τα Λαγκάδια. Τις σιδερόβεργες όμως για την πλάκα, λόγω του μήκους τους και της φύσης του μονοπατιού δεν μπορούσαν να τις φορτώσουν στα ζώα και γι' αυτό τις κουβάλησαν οι Σερβαίοι στον ώμο από τα Λαγκάδια. Οι εργασίες σταμάτησαν λόγω του πολέμου και συνεχίστηκαν μετά το 1949. Οι αίθουσες του σχολείου άνοιξαν για τους μαθητές το 1954.