Ομιλία ιστοριοδίφη Ν. Παπαγεωργίου την 16 Αυγούστου 1997 στο Σέρβου, κατά την τελετή αποκάλυψης πλάκας στου "Παπά το Λιθάρι".
Σήμερα που η πατρίδα μας διέρχεται δύσκολη περίοδο, πρέπει συχνά ν' αναβαπτιζόμαστε σ' ευγενή εθνικά ιδεώδη, που κατευθύνουν την πορεία του Έθνους. Σίγουρα η σημερινή εκδήλωση είναι μια αντίσταση στον ευδαιμονισμό και τη φθορά των αξιών.
Ταυτόχρονα είναι ψυχική, πνευματική και εθνική ανάταση. Λαός που δεν σέβεται την ιστορία και το παρελθόν του, είναι ανάξιος.
Η παγκοσμιοποίηση των πάντων από το 1939, όπως την είχε προβλέψει από το 1934 ο Τοΰνμπη στο 12/τομο έργο του με τη φθορά των αξιών, έρχεται πιο γρήγορα λόγω της εύκολης επικοινωνίας των λαών. Η σύνδεση μας με τους λαούς της Ευρωπαϊκής Ένωσης έχει και αρνητική πλευρά. Κι εδώ χρειάζεται η αντίσταση. Όταν ανακατευόταν το προζύμι της ΕΟΚ, τώρα Ε. Ε., ένας από τους μεγάλους του Β' Παγκοσμίου πολέμου και ιδρυτικό της μέλος, ο στρατηγός Ντε Γκωλ έλεγε:
Ναι. στην Ευρωπαϊκή Ένωση, αλλά να παραμείνει η Ευρώπη των πατρίδων.
Κι όταν αυτό το λέει η σωβινιστική Γαλλία, γιατί να μην το πιστεύει και επιδιώκει η μητέρα του Ευρωπαϊκού πολιτισμού, η πατρίδα μας; Υπάρχει όμως και ο άλλος ο πιο σοβαρός λόγος. Η γειτονική μας Τουρκία που ελλοχεύει. Μη μας παρασύρει το γεγονός ότι αυτοαποκαλούνται «δημοκρατία», βάζουν γυναίκα πρωθυπουργό, υπογράφουν συμφωνίες για να μην τις τηρήσουν και χτυπούν επιμόνως την πόρτα της Ευρώπης. Είναι βάρβαροι και δεν άλλαξαν καθόλου.
Ο αείμνηστος Σπύρος Μελάς -μελετητής όσο λίγοι της τουρκικής νοοτροπίας, συμπεριφοράς και επιδιώξεων- γράφει το 1930, όταν οι σχέσεις Ελλάδας-Τουρκίας περνούσαν "το μήνα του μέλιτος" ύστερα από την συμφωνία Βενιζέλου-Ατατούρκ: "Ο Τούρκος δεν άλλαξε καθόλου στο διάβα των αιώνων. Εκείνο που σέβεται είναι μόνο τ' άρματα." Αλλά και ο Πουκεβίλ συμπληρώνει: "Η Τουρκία τρέφει άνανδρους και δολοφόνους."
Ακόμα κι αν δεν υπήρχαν οι προαναφερθέντες λόγοι ένας τρίτος δικαιολογεί αυτού του είδους τις εκδηλώσεις. Οτιδήποτε κι αν προκύψει από την εφαρμογή του προγράμματος "Ι. ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΣ" τέτοιου είδους εκδηλώσεις συμβάλλουν ώστε τα χωριά μας να διατηρήσουν την οντότητα τους.
Ο ΛΗΣΜΟΝΗΜΕΝΟΣ ΒΡΑΧΟΣ. Ο αείμνηστος φίλος Θάνος Βαγενάς (ιστοριοδίφης) μου έλεγε πάντα: Δεν υπάρχει τόπος χωρίς ιστορία. Τόποι χωρίς ερευνητές της ιστορίας υπάρχουν.Σ' αυτόν εδώ τον ξεχασμένο ιερό βράχο ακουμπά ένα μέρος της πολιτιστικής κληρονομιάς του τόπου μας. Ήρθε η ώρα του σήμερα να γίνει γνωστός και να τιμηθεί. Πριν από λίγο έγινε αποκάλυψη της μαρμάρινης πλάκας που γράφει:
"ΤΟΠΟΣ ΕΠΙΚΛΗΣΕΩΣ ΑΝΩΘΕΝ ΒΟΗΘΕΙΑΝ ΥΠΟ ΙΕΡΕΩΣ Γ. ΔΑΡΑ ΚΑΤΑ ΤΟΥ ΒΕΒΗΛΩΣΑΝΤΟΣ ΤΟΝ ΙΕΡΟΝ ΝΑΟΝ ΑΓΙΑΣ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗΣ ΟΘΩΜΑΝΟΥ ΚΑΤΑΚΤΗΤΟΥ (ΤΟΥΡΚΩΝ ΚΡΑΤΟΥΝΤΩΝ) ΕΙΣΑΚΟΥΣΘΕΙΣΗΣ ΤΗΣ ΔΕΗΣΕΩΣ".
Στον κλήρο οφείλουμε την επιβίωση μας ως Έθνος. Αυτός κράτησε άσβεστη για αιώνες τη σπίθα της Εθνικής συνείδησης. "Είναι μοναδικό φαινόμενο στη παγκόσμια ιστορία, γράφει ο Σπ. Μελάς, που σκλαβωμένο Έθνος για αιώνες, αισθανόταν ότι είχε βασιλιά, δηλ. τον Πατριάρχη του.
Ο ΓΕΝΑΡΧΗΣ ΤΩΝ ΝΤΑΡΙΩΝ. Δύο ήταν οι πρωταγωνιστές των διαδραματισθέντων εδώ κατά την Τουρκοκρατία. Ο αγωνιστής του '21 παπα-Γιώργης Δάρας και ο γιος του Οθωμανού αγά των Λαγκαδιών. Ο παπα-Γιώργης Δάρας ήταν γόνος ανυπότακτης γενιάς των προμάχων του Έθνους. Γιος του Γιαννάκη Ντάρα (Κασιδογιαννάκη), γενάρχου των Σερβαίων Νταραίων, ο οποίος Γιαννάκης ήταν εγγονός του πρωτοκλέφτη και συμπολεμιστή με τους προγόνους του Θ. Κολοκοτρώνη, θρυλικού πουρναρόκορμου Μάρκου Ντάρα, ο οποίος δολοφονήθηκε με προδοσία στο Ίσαρι, αφού εισέπραξαν οι προδότες 50.000 γρόσια ως αμοιβή. Τόσο σπουδαίος ήταν ο Μάρκος Ντάρας, ώστε 12 καράβια Τούρκικα συνόδευσαν το ταριχευμένο κεφάλι του, να το παραδώσουν πάνω σε χρυσό δίσκο στο Σουλτάνο. Ο Σουλτάνος λυπήθηκε διότι γνωρίζοντας τη γενναιότητα του, τον ήθελε ζωντανό για την προσωπική του φρουρά. Κρέμασε όμως το κεφάλι του στην πύλη των ανακτόρων, ως τρόπαιο δύναμης και εξουσίας.
Ο Γκαίτε, ο κολοσσός της γερμανικής ποίησης, "Ο Όμηρος των Γερμανών", γράφει: Τα δημοτικά τραγούδια των Ελλήνων είναι τα ωραιότερα απ' όσα γνωρίζω. Αλλά και ο πατέρας της ελληνικής λαογραφίας ο Ν. Πολίτης λέγει ότι "το καλύτερο μνημείο που στήνει ο λαός είναι το δημοτικό τραγούδι". Ε, λοιπόν, 100 χρόνια πριν από τον ξεσηκωμό του '21 ο Μοριάς υμνούσε με τραγούδια τον Μάρκο Ντάρα. Τα περιέσωσε ο Τριφύλλιος αγωνιστής του '21 Γρηγοριάδης:
ΟΙ ΤΟΥΡΚΟΙ ΤΩΝ ΛΑΓΚΑΔΙΩΝ. Στα Λαγκάδια κατοικούσαν κατά την Τουρκοκρατία 40 οικογένειες Τούρκικες, οι οποίες είχαν αυτοτελή παρουσία με δικό τους τέμενος (τζαμί). Οι Τούρκοι των Λαγκαδίων ήταν τόσο κακοί ώστε, όπως γράφει ένα παλαιό κείμενο, ο αγάς εκτός των τόσων επαχθέστατων φόρων που ήταν υποχρεωμένοι οι Έλληνες να του πληρώνουν, επί πλέον ζητούσε και εισέπραττε φόρο πουλώντας τις ακτίνες του ηλίου που στέγνωναν οι Ελληνίδες τα πλυμένα ρούχα. Ας έλθουμε μερικά χρόνια ως το 1821 να δούμε την τύχη των Λαγκαδινών Τούρκων. Όταν διαλύθηκε η πολιορκία της Καρύταινας 1-4-1821 ορισμένοι Έλληνες από Βερβίτσα, Βυζίκι και Λαγκάδια ετοιμάστηκαν να πάνε να προσκυνήσουν στην Τρίπολη. Ο Κανέλλος Δεληγιάννης, όπως αναφέρει στ' απομνημονεύματα του, βρισκόταν στο Σοποτό προκειμένου ν' ασφαλίσει την οικογένεια του στο Μέγα Σπήλαιο. Εκεί πληροφορήθηκε την πρόθεση για προσκύνημα κι έστειλε δρομαίως τον αδελφό του Κωνσταντάκη με 50 στρατιώτες, οι οποίοι αυξήθηκαν κατά τη διαδρομή με εντολή να σκοτώσουν τους Οθωμανούς και να προλάβουν το προσκύνημα των Ελλήνων. (Το Κοράνι ορίζει πως αν σκοτώνεται ένας Μουσουλμάνος να σκοτώνονται 99 κι αν καεί τζαμί, 999 "γκιαούρηδες". Οι στρατιώτες του Δεληγιάννη σκότωσαν όλους τους 300 Τούρκους και έκαψαν και το τζαμί. Τις τελευταίες Τουρκάλες που έφευγαν, γράφει ο ιστορικός Κανδηλώρος, τις έσφαξαν στην "Παναγιά του Γούναρη". Αυτή ήταν και η αιτία που, όταν σε λίγες ημέρες ο Θ. Κολοκοτρώνης συνάντησε τον Κανέλλο Δεληγιάννη στην αρξάμενη πολιορκία της Τριπολιτσάς, τον αγκάλιασε, τον φίλησε και του είπε: Εύγε, τώρα είμαστε όλοι ξέσκεποι. Διότι και οι κοτσαμπάσηδες έσφαξαν Τούρκους.
ΟΙ ΣΕΡΒΑΙΟΙ ΑΓΩΝΙΣΤΕΣ ΤΗΣ ΠΑΛΙΓΓΕΝΕΣΙΑΣ. Όταν σας περιεγράφη το οικογενειακό δένδρο των Δαραίων σκόπιμα δεν σας μίλησα για τον γιο του παπα-Γιώργη, Φώτη Δάρα. Και τούτο για να εξαρθεί ιδιαίτερα η δράση του. Υπερήφανες γενιές αγωνιστών δυο αιώνων παρήγαγαν τον Φώτη Δάρα. Ο Φώτης Δάρας προσέφερε τόσο ως αγωνιστής, όσο και ως ανώτερος δημόσιος λειτουργός. Υπήρξε το δεξί χέρι του δεύτερου τη τάξει στρατιωτικού αρχηγού του Μοριά, Δημητράκη Πλαπούτα.
-
Έλαβε μέρος σ' όλες τις μάχες στο Μοριά και τραυματίσθηκε.
-
Έλαβε μέρος στις διαπραγματεύσεις με τους Αρβανιτάδες κατά τη διάρκεια της πολιορκίας της Τριπολιτοάς.
-
Οι Νταραίοι και κατ' επέκταση οι Σερβαίοι είχαν ιδιαίτερους δεσμούς φιλίας με τον αρχιστράτηγο Κολοκοτρώνη. Ο γραμματικός του Πάνου Κολοκοτρώνη και στη συνέχεια του Νικηταρά καιτων Κολοκοτρωναίων, βαφτιστικός του Γέρου, Θόδωρος Ρηγόπουλος, γράφει στ' απομνημονεύματα του:
Όταν στις δύσκολες ημέρες του Ιουλίου τον 1825 που ο Ιμπραήμ σάρωνε τη Γορτυνία, τότε που στα Λαγκάδια υπέγραφαν την απελπισμένη έκκληση βοηθείας προς την Αγγλία, εδώ στου Σέρβου είχαν οι Κολοκοτρωναίοι τις οικογένειες τους προς ασφάλεια. Μάλιστα την τελευταία στιγμή καταδιωκόμενοι οι Έλληνες υποχρέωσε ο Κολοκοτρώνης το βαφτιστήρι του να πάρει το δισάκι του που είχε 1000 τάλληρα, 20 οκάδες βάρος και να το φέρει στου Σέρβου.
Προσήχθη ο Φώτης Δάρας σε δίκη στο στρατοδικείο της Πύλου με την κατηγορία της συμμετοχής στη "Μεσσηνιακή επανάσταση" που επακολούθησε της δίκης των Κολοκοτρώνη-Πλαπούτα. Επίτροπος (εισαγγελέας) στη δίκη του ήταν ο μισέλληνας Σκωτσέζος Μάσονας. Είναι ο ίδιος που αγορεύοντας στη δίκη των Κολοκοτρώνη-ΙΙλαπούτα είπε: "Επιμένω εις την κατηγορίαν μου και με δόντια και με νύχια θα την υποστηρίξω. Διακηρύττω λοιπόν ενόχους τους εγκαλούμενους και απαιτώ τον θάνατο τους.
ΤΑ ΠΟΛΙΤΙΚΑ ΚΟΜΜΑΤΑ. Τρία ήταν τα κόμματα που δραστηριοποιήθηκαν στην απελευθερωθείσα Ελλάδα. Το αγγλόφιλο του Μαυροκορδάτου, οι Μπαρλαίοι. Το γαλλόφιλο του Κωλέττη και το ρωσόφιλο, το κόμμα των αγωνιστών που το εξέφραζε ο Υψηλάντης και στη συνέχεια ο Καποδίστριας, οι «Ναπαίοι». Ο Φώτης Δάρας δεν ανήκε στην οικονομική ολιγαρχία που όπλισε το χέρι των δολοφόνων του Καποδίστρια. αλλά στο κόμμα των Ναπαίων. Γι' αυτό και όταν ο Θ. Κολοκοτρώνης στην αρχή της επανάστασης έκανε συμπέθερο τον Κανέλλο Δεληγιάννη, δεν συμφωνούσε κι' έγραψε προς τον Πλαπούτα, που ούτε κι' αυτός συμφωνούσε, όπως και τα παιδιά του Κολοκοτρώνη.
"Εμείς δεν πηγαίνουμε εις τον Κολοκοτρώνην κι αν στείλει εκτελεστικήν δύναμιν, ημείς χωρίς άλλο θα του ανοίξωμεν το ντουφέκι κι ας χαθώμεν όλοι.
Λιοδώρα 15 Ιουλίου 1823, Φώτης Δάρας"
ΤΙΜΗ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΦΩΤΗ ΔΑΡΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΑΤΡΙΔΑ. Η πατρίδα τον τίμησε και τον έκαμε ταγματάρχη της Φάλαγγας που συνεστήθη το 1835 από τον Όθωνα. Με την ίδια διάκριση έχουν τιμηθεί: ο Γενναίος Θ. Κολοκοτρώνης, γιος του Αρχιστρατήγου, ο πυρπολητής της Τουρκικής ναυαρχίδας Καραβόγιαννης, που η προτομή του κοσμεί την πλατεία Λαγκαδίων καθώς και ο υπασπιστής του Κολοκοτρώνη Φωτάκος. Οι προγονοί μας Σερβαίοι είχαν τιμήσει κατά το δυνατόν ξεχωριστά τους Φώτη Δάρα και Παπα-Σχίζα. τους οποίους ο Φωτάκος βιογραφεί ιδιαιτέρως στους εξέχοντες ΙΙελοποννησίους άνδρες, ενταφιάζοντας τους μπροστά από το ιερό της κάτω Εκκλησίας. Μάλιστα η επιτύμβια πλάκα του τάφου του είναι εκείνη που λαξευθείσα πριν 43 μόλις χρόνια αποτελεί τον σταυρό της επάνω Εκκλησίας με τα μισοσβυσμένα γράμματα.
Η γυναίκα του Φώτη Δάρα ήταν ανιψιά της λυγερόκορμης Στεκούλας Πλαπούτα, η οποία ήταν πρώτη εξαδέλφη του Θ. Κολοκοτρώνη.
ΤΙΜΗ ΚΑΙ ΑΠΟ ΤΟΝ ΔΗΜΟ ΤΡΙΠΟΛΗΣ. Με ενέργειες που άρχισαν πριν 38 χρόνια πλησίον των αρχών του Δήμου Τρίπολης, οι οποίες τελεσφόρησαν πριν δύο χρόνια, εκείνος που έχει την τιμή να σας ομιλεί, επέτυχε ώστε με ομόφωνη απόφαση στηριχθείσα στο πλήρες βιογραφικό σημείωμα που τους απεστάλη, όπως μας εγνώρισε ο Δήμος Τρίπολης, ένας δρόμος της Αρκαδικής πρωτεύουσας σήμερα να έχει το όνομα του Φώτη Δάρα από το Σέρβου. Εδώ και οι ευχαριστίες προς τον φίλο Κώστα Καλύβα, διευθυντή της ΓΟΡΤΥΝΙΑΣ και πρόεδρο τότε της Παγγορτυνιακής για τη συμβολή του. Με την ευκαιρία σας γίνεται γνωστό ότι εκκρεμεί στο Δήμο Τρίπολης πρόταση του ομιλούντος προκειμένου να τιμηθεί και ο Παπα-Σχίζας εκ Σέρβου.
. ΠΕΡΙΜΕΝΕΙ ΤΙΜΗ ΚΑΙ ΑΠΟ ΤΟ ΧΩΡΙΟ ΤΟΥ. Αλλά ενώ τιμήθηκε ο Φώτης Δάρας τότε από την πατρίδα και σήμερα από τον Δήμο Τρίπολης, δεν τιμήθηκε εισέτι από το χωριό του. Επωφελούμενος της σημερινής συγκέντρωσης και εκδήλωσης που τιμήθηκε η πίστη μας, προτείνω να υιοθετήσουμε την ιδέα και να τιμήσουμε με προτομές στην πλατεία του χωριού μας τους Φώτη Δάρα και τον θρυλικό μπουρλοτιέρη των ψυχών κατά την έναρξη της επανάστασης του 1821 Παπα-Σχίζα για την εθνική τους προφορά. Όλα τα χωριά έχουν τιμήσει τους ηρωικούς προγόνους τους. Ό,τι κι αν κάνουμε θα είναι μέρος των οφειλών μας. (Επ' ευκαιρία κάποια τιμή περιμένουν για την κοινωνική τους προσφορά και τα νεότερα εκλεκτά τέκνα του χωρίου μας, Θεόδωρος Σχίζας και Δημήτριος Δάρας). Εκτός απότους αγωνιστές Φώτη Δάρα και Παπα-Σχίζα τιμή περιμένουν με ξεχωριστή εκδήλωση (ή και ονοματοθεσία πλατειών και δρόμων του χωριού μας), οι αγωνιστές των οποίων οι ψυχές φτερουγίζουν ανάμεσα μας και είναι με αλφαβητική σειρά:
Δάρας Αναγνώστης
Δάρας Γεώργιος
Δάρας Νικόλαος
Δάρας Φώτιος
Ηλιόπουλος Κωνσταντής
Κωνσταντόπουλος Ηλίας
Κατσούλας Ηλίας
Μπακράτσης Γεώργιος
Σμυρναίος Ιωάννης
Στρίκος Πανάγος
Σχίζας Γεώργιος
Σχίζας Δημήτριος
Σχίζας Ηλίας
Τρουπής Βασίλειος
Τιμές περιμένουν και οι κλέφτες: Ο Δήμος από τους Αράπηδες κα ο Κοντογιάννης από του Σέρβου που πολέμησε προεπαναστατικά στο "Καστράκι" της Γλανιτσιάς με τους ΙΙαναγουλαίους (προγόνους της γνωστής οικογένειας των Παναγούληδων, όπου υπάρχει και η σπηλιά του Κοντογιάννη). Επίσης τιμή περιμένει ο Πανάγος Κρούσκος, κλέφτης, που καταδιωκόμενος σκοτώθηκε με τους οκτώ συντρόφους του, στου Σέρβου τον Ιανουάριο του 1806. "Όλβιος όστις ιστορίης έσχεν μάθησιν", λέγει ο Ευριπίδης. Ο δε καθηγητής της ιστορίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, πρώην πρωθυπουργός, πολυγραφώτατος Σπύρος Λάμπρου , γράφει:
Δια να κρίνομεν σωστά το σήμερον, πρέπει να γνωρίζομεν το χθες. Βυθίσατε τον λαόν εις την ιστορίαν του τόπου του. Λαός που αγνοεί την ιστορίαν του και το παρελθόν τον είναι καταδικασμένος να την ξαναζήσει.
Τελειώνοντας, αφού σας ευχαριστήσω κι εγώ για την προσέλευση και την προσοχή που ακούσατε την ομιλία μου, θα κλείσω χρησιμοποιώντας τη γνωστή ρήση που είχε πει πριν 100 χρόνια ο Χαρίλαος Τρικούπης, τότε που η Ελλάδα με τις επιπολαιότητες της πολιτικής ηγεσίας και τη συμβολή των διεθνώς διαπλεκομένων συμφερόντων υπέστη την ήττα του Ελληνοτουρκικού πολέμου του 1897: Η Ελλάς θέλει να ζήσει και θα ζήσει.
Το χωριό μας, η Ι'ορτυνία, θέλουν να ζήσουν και θα ζήσουν.